Průvodce práce z domova – vše, co je potřeba k práci na dálku

Ještě předtím, než celosvětová pandemie učinila práci z domova rutinou pro miliony lidí, se stále více lidí loučilo s náročným dojížděním do práce. Díky neustále se rozvíjejícím technologiím již není nutné být v kanceláři na plný úvazek, aby byl člověk produktivním členem týmu. Ve skutečnosti lze mnoho druhů práce vykonávat stejně efektivně, ne-li efektivněji, z domácí kanceláře.

Jakkoli je práce na dálku pro zaměstnance lákavá, nebyla by tak silným trendem, kdyby zaměstnavatelé neuznávali výhody i na své straně stolu. Podle nedávného výzkumu Harvard Business School mohou společnosti s politikou práce odkudkoli zvýšit produktivitu zaměstnanců, snížit fluktuaci a snížit organizační náklady.

Podle jiné studie mohou pracovníci pracující na dálku s velmi složitou prací, kteří nevyžadují velkou spolupráci nebo sociální podporu, dosahovat lepších výsledků než jejich kolegové v kanceláři. Také v případě přírodní nebo člověkem způsobené katastrofy je distribuovaná pracovní síla v lepší pozici, aby udržela provoz, i když část skupiny vypadne z provozu.

Práce z domova – klíčové závěry

Pro zaměstnavatele může práce z domova zvýšit produktivitu, snížit fluktuaci a snížit organizační náklady, zatímco zaměstnanci mohou využívat výhod, jako je flexibilita a absence dojíždění.

Chce-li člověk efektivně pracovat z domova, musí se ujistit, že má k dispozici potřebné technologie, oddělený pracovní prostor a internetové služby, které vyhovují pracovním potřebám. Také je třeba vytvořit funkční rozvrh, který lze dodržovat, a mít způsoby, jak se spojit s ostatními.

Mezi nejvýznamnější obory pro práci na dálku patří informační technologie (IT) a zdravotnická administrativa. Pozice zahrnují zástupce zákaznického servisu, obchodní zástupce, projektové manažery a další.

Řada špičkových firem, včetně CVS Health, Dell a Salesforce, nabízí možnosti práce na dálku, ale je také důležité dávat si pozor na podvody.

Jak efektivně pracovat z domova

Ať už člověk pracuje na dálku jeden den v týdnu, nebo na plný úvazek – z vlastního rozhodnutí nebo z důvodu zdravotní situace či nepříznivého počasí – je důležité zajistit, aby byl nastaven tak, aby byl produktivní.

To zahrnuje vyhrazený pracovní prostor s vhodnou technologií, způsoby, jak se vypořádat s dětmi, domácími mazlíčky a dalšími potenciálními rušivými vlivy. Mít rozvrh, který umožňuje sociální kontakt a podněty, které obvykle přicházejí z práce s ostatními. Zde jsou strategie a tipy, jak být úspěšný jako pracovník na dálku.

Znát základní pravidla

Vyžaduje zaměstnavatel rozvrh od devíti do pěti hodin, nebo je možné jej flexibilně upravit? Lze pracovat na veřejné Wi-Fi? Jaké technické nástroje jsou potřeba? Například Zoom pro videokonference, Slack nebo Microsoft Teams pro skupinové chaty nebo Trello pro řízení projektů?

Pokud zaměstnanec pracuje pro někoho jiného, je důležité, aby mu zaměstnavatel stanovil základní pravidla a zajistil vhodné vybavení, například notebook, a také přístup k síti, přístupové kódy a pokyny pro vzdálené přihlášení, včetně dvoufaktorového ověřování.

Je nezbyné provést zkušební provoz a vyřešit případné problémy, které by mohly bránit práci. Pokud člověk pracuje sám pro sebe, může potřebovat mnoho stejných nástrojů.

Nastavení funkčního pracovního prostoru

Ne každý má vyhrazenou domácí kancelář, ale je velmi důležité mít pro práci soukromý a klidný prostor. Pokud to jde, měl by člověk oddělit svůj pracovní prostor od osobních prostor a používat jej pouze pro práci, nikoli pro jiné činnosti.

Zajistit si potřebnou rychlost internetu

Pokud má člověk děti, jejich aktivity na internetu mohou zpomalit připojení a rychlost stahování. Pomoci může přesunutí co nejblíže k routeru Wi-Fi.

Také lze zvážit přechod na Ethernet. Pravděpodobně k tomu bude potřeba hardwarový klíč, protože notebooky dnes nemají ethernetové porty, a ethernetový kabel pro připojení počítače ke směrovači.

Používat aplikace v telefonu

Pokud práce zahrnuje dálkové anebo mezinárodní hovory, aplikace Google Hangouts, WhatsApp a Skype umožní levně volat přes internet po celém světě. V případě, že volající osoby používají stejnou službu, bude hovor zdarma.

WhatsApp kromě volání umožňuje uživatelům posílat zprávy, fotografie, videa a dokonce i hlasové zprávy. Stačí si WhatsApp stáhnout zdarma do svého telefonu.

Minimalizovat rozptylování

Pokud za okny štěká pes nebo bourá dělník, může se hodit investice do sluchátek s potlačením hluku. A pokud jsou děti doma a zaměstnanec nemá zajištěnou péči o děti je třeba to vyřešit a v péči se vystřídat s partnerem nebo sousedy.

Řešením může být i práce ve večerní pracovní době. To je však nutné předem domluvit s šéfem nebo s nadřízeným.

Naplánovat si další společenské kontakty

Někteří lidé milují představu práce o samotě. Avšak i ti největší introverti mohou po několika týdnech strávených doma o samotě, kdy dlouhé hodiny zírají na stejný projekt, začít pociťovat mírnou klaustrofobii.

Může to být silný pocit osamělosti. Je dobré, být na to připraveni a zkusit si naplánovat nějaký čas na spojení s vnějším světem. Například společný oběd, videochat s kamarádem nebo hodinu cvičení.

S tím, jak se zvyšuje počet očkovaných a ekonomika se znovu otevírá, firmy vyhodnocují své plány pro práci na dálku. Některé chtějí, aby se vrátili všichni, ale mnohé se zabývají hybridními možnostmi nebo možnostmi vzdálené práce podle výběru.

Jiné, zejména technologické společnosti, umožňují zaměstnancům pracovat na dálku na dobu neurčitou, pokud se tak rozhodnou. Jako příklad lze uvést společnosti Twitter a Salesforce.

Kde jsou pracovní místa pro práci z domova

Zdokonalené technologie, potřeba snížit náklady anebo udržet nízké režijní náklady, a především pandemie podnítily podniky všech velikostí a v různých oborech k vytváření většího počtu pracovních příležitostí z domova.

Na portálech pro hledání práce jako je jobs.cz nebo práce.cz lze najít nabídky práce na dálku, ať už je to práce na plný úvazek nebo práce na zkrácený úvazek. K získání takové práce je dobré, když se napíše kvalitní průvodní dopis k žádosti o zaměstnání. Ten plní funkci zainteresování personalisty.

V poslední době roste počet flexibilních pracovních úvazků. Zde jsou některé z nejlepších oborů a společností, které umožňují práci z domova. Důležité je také nezapomenout, že i u práce z domova je nutné projít vstupní lékařskou prohlídkou do zaměstnání.

TIP: Jaké jsou nejčastější otázky na pohovoru?

Zdravotnictví a lékařské služby

V oblasti zdravotnictví patří mezi přední společnosti s možností práce z domova zdravotničtí giganti Humana, CVS Health a UnitedHealth Group. Mezi pracovní pozice, které hledají, patří informační specialista ve zdravotnictví, lékařský přepisovatel, lékařský kodér, lékařská fakturace a zástupce pojišťovny.

Počítače a informační technologie (IT)

Méně překvapivou kategorií vhodnou pro práci z domova jsou počítače a IT. Ty jsou známé svým progresivním přístupem k virtuálním kancelářím. Někteří zaměstnavatelé – například Red Hat, Salesforce a SAP – nabízejí pracovní nabídky v oblasti prodeje špičkových technologií. Prodej je jednou z původních profesí s pružnou pracovní dobou.

Mezi další pracovní pozice, které technologické společnosti často hledají pro obsazení vzdálenými pracovníky, patří pozice projektového manažera, webového designéra a softwarového vývojáře.

Mezi 10 nejrychleji rostoucích kategorií pracovních míst na dálku v roce 2021 patřily tyto obory:

  • marketing
  • administrativa
  • lidské zdroje
  • nábor zaměstnanců
  • účetnictví a finance
  • grafický design
  • zákaznický servis
  • psaní
  • hypotéky a nemovitosti
  • internet a elektronický obchod
  • řízení projektů

Podobný trend lze očekávat i v roce 2022. Tisíce legálních společností nabízejí širokou škálu pracovních míst na dálku. To zahrnuje pozice vyžadující pokročilé vzdělání a zkušenosti i základní pozice.

Běžné typy pracovních míst pro práci z domova

Ne všechna pracovní místa pro práci z domova jsou určena pro firemní zaměstnance. Mnoho lidí pracuje pro firmy na volné noze a rozhodne se založit si vlastní firmu. Jak bylo uvedeno v několika případech výše, firmy se stále častěji obracejí na tyto nezávislé dodavatele, aby obsadili různé pozice.

Práce z domova také nabízí příležitost těm, kteří mají časové a organizační schopnosti zvládat dvě nebo tři práce najednou. Nezřídka se stává, že podnikavé typy nakonec přemění pracovní příležitost na volné noze na malou firmu. A to i do té míry, že zaměstnají další osoby.

Zde jsou některé z nejběžnějších a nejrychleji se rozvíjejících možností práce z domova. Některé z nich jsou spíše nekvalifikované či základní, jiné vyžadují specializované vzdělání a odborné znalosti. Každopádně jde o zajímavé tipy, v čem podnikat z domova či jak podnikat na internetu.

Pro svědomité a pracovité lidi, kteří jsou odolní vůči prokrastinaci, je práce z domova vítanou změnou.

Virtuální asistenti

Virtuálního asistenta si lze představit jako sekretářku mimo pracoviště. Tradiční sekretářka je pro firmu spojena s mnoha náklady, a pokud je firma malá, nemusí potřebovat pracovníka na plný úvazek. Virtuální asistenti a asistentky pracují z domova a často komunikují se šéfem prostřednictvím chatu, FaceTime, Slacku nebo jiné služby v reálném čase.

Mohou dělat většinu toho, co tradiční administrativní asistentka – odpovídat na e-maily, vytvářet obchodní dokumenty, obvolávat klienty, plánovat schůzky, pracovat se sociálními médii, vést účetnictví a zadávat data – ale za nižší cenu. Klíčovým předpokladem pro tuto práci jsou dobré komunikační schopnosti a zkušenosti s kancelářskou prací.

Překladatelé

Mezinárodní společnosti potřebují překladatele neustále. Mohou překládat soubory a dokumenty nebo přepisovat a překládat rozhovory a konferenční hovory. Ještě větší poptávka je po lidech, kteří ovládají neobvyklé jazyky, a těchto pracovních míst z domova je dostatek.

Zástupci zákaznického servisu

Mnoho velkých i malých společností zadává práci v zákaznickém servisu pracovníkům z domova. Většina těchto typů práce zahrnuje příchozí hovory, pomoc lidem s objednávkami nebo informacemi o účtu, ale některé vyžadují i odchozí hovory. Většina z nich je také spojena s pevně daným pracovním rozvrhem. Mzda je často hodinová nebo někdy i minutová.

Typickými kvalifikačními předpoklady pro tento typ práce jsou dobré komunikační a lidské dovednosti, přičemž většina zaměstnavatelů vyžaduje předchozí zkušenosti. Odvozeninou od tradiční práce v zákaznickém servisu je práce chatového agenta, který odpovídá na dotazy zákazníků živě prostřednictvím webových stránek společnosti nebo sociálních médií.

Zadávání dat a přepisování

Ačkoli se může jednat o dva různé typy pracovních pozic, práce pro zadávání dat a přepisování obvykle vyžadují stejné dovednosti a kvalifikaci. Zadávání dat zahrnuje zadávání faktů a čísel do softwarového programu nebo tabulky. Může jít o zadávání údajů o mzdách, katalogových nebo inventárních položkách nebo o práci se systémem řízení vztahů se zákazníky.

Práce při přepisu zahrnuje vytváření dokumentů ze zvukových souborů. Obvykle se provádí pro podniky, které potřebují dokumentaci z jednání, seminářů, konferenčních hovorů nebo podcastů. Ve většině případů zaměstnavatel poskytuje software a systém pro správu obsahu potřebný pro tuto práci. Pro obě práce zaměstnavatelé obvykle hledají lidi orientované na detail a s dobrými dovednostmi psaní na klávesnici.

Řízení projektů

Řízení projektů je často spojováno s obory ve strojírenství a stavebnictví a v poslední době také se zdravotnictvím a informačními technologiemi (IT). Projektoví manažeři jsou zodpovědní za organizaci týmů a vypracování a realizaci plánů k dosažení cílů společnosti.

Úloha projektového manažera závisí na organizaci a jejím odvětví. Pro práci projektového manažera se často vyžaduje vysokoškolské vzdělání v oblasti managementu, ale stále častěji společnosti vyžadují magisterský titul. Existují také profesní certifikace pro projektové manažery. Mezi běžné pracovní pozice patří programový manažer, obchodní analytik a technický konzultant.

Vyhnout se podvodům

Je zřejmé, že práce z domova urazila dlouhou cestu od starých inzerátů typu „vydělávání peněz plněním obálek“. Ale každý, kdo si chce vydělat na živobytí, aniž by opustil domov, musí být velmi opatrný.

Je třeba prověřit si potenciálního zaměstnavatele, který nabízí práci z domova. Ujistit se, že je společnost zavedená. Pokud potenciální zaměstnanec nenajde důkaz, že má firma fyzickou adresu a prodává nějaký výrobek nebo službu, raději by se jí měl vyhnout.

Nezbytné je také dohledat kontaktní informace a vyzkoušet je. Mnozí podvodníci předstírají, že pracují pro korporace zvučných jmen, a to buď přímo, nebo jako subdodavatelé.

Jako u každého zaměstnání by měla proběhnout žádost a pravděpodobně i pohovor. Každý, kdo chce někoho legitimně zaměstnat, se chce s uchazeči setkat, nebo si s nimi alespoň promluvit.

S přijetím do pracovního procesu by neměly vzniknout žádné náklady. Pokud příležitost práce z domova vyžaduje, aby člověk předem zaplatil poplatek nebo si koupil „startovací sadu“ nebo vynaložil jiné značné peněžní náklady, pak se pravděpodobně jedná o podvod.

Tipy pro boj s nevýhodami práce z domova

Ačkoli myšlenka být svým vlastním šéfem, určovat si pracovní dobu a pracovat mezi svými vlastními čtyřmi stěnami má své výhody, má i několik nevýhod. To se týká osob samostatně výdělečně činných, tak i zaměstnanců pracujících na dálku.

Pokud se tak děje ve stínu celostátního zdravotního ohrožení, přidává to další vrstvu nepohodlí a nejistoty. Zde jsou tři tipy, které pomohou najít zdravou rovnováhu.

Dodržovat pracovní rozvrh

Každý člověk, který strávil nějaký čas prací z domova, se musí potýkat s nepochopením ze strany lidí, kteří si myslí, že práce z domova ve skutečnosti neznamená práci. Pandemie koronaviru pomohla tuto dynamiku změnit.

Břemeno je na zaměstnanci, aby si stanovil pracovní dobu, držel se jí, skutečně v ní pracoval a odmítl se nechat odradit od myšlenky, že je skutečně zaměstnaný.

Bohužel i domácí život má svá vlastní rozptýlení, která mohou spálit drahocennou denní dobu a způsobit, že pracovníci z domova v dobré víře nestíhají důležité projekty. Kromě typických vyrušení v režimu od devíti do pěti (telefonáty prodejců, výpadky proudu, nehody, potřeby domácích mazlíčků nebo dětí) existují osobní hranice, které budou i nadále posouvány.

Blízcí rodinní příslušníci musí pochopit, že jim během pracovního dne nemůžete pomáhat se stěhováním nebo dokonce hodinu telefonovat. Nastavení hranic, pokud máte doma děti, může být obzvlášť náročné. Pozitivní je, že když děti vidí, jak tvrdě pracujete na něčem, co máte rádi – i na těch částech, které nemáte rádi -, může to výrazně ovlivnit jejich budoucí volbu povolání a celý postoj k práci.

Pozor na workoholické sklony

Efektivita a flexibilita jsou jedny z hlavních důvodů, proč lidé chtějí pracovat z domova, spolu s kratší pracovní dobou. Někdy je však flexibility příliš mnoho. Když se na zaměstnance ve firmě stále čeká a nad hlavou se mu vznáší termín uzávěrky nelze to ignorovat. Mnozí pracovníci pracující z domova se přistihnou, že pracují více hodin, ne méně, a zapisují si pracovní dobu v noci a o víkendech.

Je pravda, že mnoho profesionálů pracujících z domova dodržuje pětihodinovou pracovní dobu na rozdíl od osmihodinové pracovní doby. To však neznamená, že pracují méně. Hodiny se často počítají jako „zúčtovatelné hodiny“, což znamená, že na každou hodinu strávenou plněním úkolu, který si účtují, připadá mnoho minut strávených administrativními úkoly, které nejsou odměňovány.

Nesázet na úsporu peněz

Bez každodenního dojíždění, povinných obědů a nákladů na oblečení vhodné do kanceláře se může zdát, že práce z domova odloupne část nákladů z rozpočtu. Mohou se však objevit další výdaje. Výdaje na zřízení kanceláře mohou zahrnovat notebooky, tiskárny, internetové služby, mobilní telefony, vizitky, webhosting, obchodní služby a software. Osobní a firemní nákupy je třeba oddělit, aby byly v souladu s daňovými zákony.

Pro začátek si člověk může odečíst náklady na domácí kancelář pouze v případě, že má práci na živnostenský list nebo jako dodavatel. Existují přísná omezení, co lze v přiznání uplatnit jako odpočet nebo zápočet. Je možné odečíst platné výdaje spojené s prací, avšak pouze tolik procent, kolik skutečně člověk využije pro svou práci.

Pokud tedy člověk platí za internetovou službu, kterou používá také zbytek rodiny, nelze si odečíst celé náklady. Odečíst lze pouze odhadovanou část, která je určena výhradně pro záležitosti související se zaměstnáním. Totéž platí pro kancelářské potřeby, účty za telefon a komunální služby.

Podtrženo a sečteno

Práce z domova může být vzrušující, posilující a dokonce i zisková, pokud člověk realisticky uváží její klady a zápory. Ať už pracuje na volné noze, ve firmě na částečný úvazek, nebo jako zaměstnanec na plný úvazek, který prostě v určité dny nebo vůbec nechodí do kanceláře. Pokaždé je to způsob, jak uniknout každodenní rutině.

Se svobodou se však pojí další povinnosti, nemluvě o plánování, předvídavosti, sebekázni a soustředění. Ano, a hodiny nepřerušované tvrdé práce. Řada zaměstnanců pracujících z domova potvrdí, že práce z domova není jednodušší – je to jen jiné místo.

 Copyright © 2024 Tovarnik.cz. Všechna práva vyhrazena.

Made by Leoš Lang