Jak se představit na pohovoru a co říkat

Když uchazeči dojde pozvánka na pracovní pohovor, tak mu to udělá velkou radost. Vzápětí se ale z radosti stane čirá nervozita. Určitý stres je prospěšný, ale paralyzace strachem naopak škodí. Udělat dobrý dojem při pracovním pohovoru vyžaduje přípravu, praxi a odhodlání. Co tedy říkat na pracovním pohovoru?

Ještě před pohovorem je potřeba si uvědomit, že oni se mnou chtějí mluvit a já chci s nimi mluvit, takže bude snaha na obou stranách. Hlavní je zachovat chladnou hlavu.

Aby uchazeč zvýšil svoje šance, měl by si zjistit, jak to bude na pohovoru probíhat a zda se chce na něco zeptat. Pohovor je určený k tomu, že firma získá informace u uchazeči, ale i uchazeč informace o firmě. Na to je potřeba pamatovat. Stejně tak jako firma může odmítnout uchazeče, tak i uchazeč může říci, že si to rozmyslel.

Pravidlem číslo jedna je nelhat. Nevymýšlet si. Dříve, nebo později se na to stejně přijde a budou z toho akorát problémy, o které nikdo nestojí. Takže na pohovoru říkat stoprocentní pravdu. Také do životopisu se musí psát pouze pravdivé informace.

Dalším důležitým pravidlem je přijít včas a vkusně oblečený, protože kdo pozdě chodí, sám sobě škodí. A na pohovoru to platí dvojnásobně. Nošení profesionálního oblečení pomáhá udělat pozitivní první dojem. Když si člověk stále není jistý, vyplatí se nosit pro jistotu spíše formální oblečení než neformální. Na internetu jsou i tipy, co si obléci na pohovor. Pánové nezkazí nic oblekem a dámy zase vyniknou ve společenských šatech. Po příchodu začíná již samotný pracovní pohovor.

Řeč těla je důležitý nástroj, na který se bohužel často zapomíná.

Jak se představit na pohovoru?

Během samotného procesu, se člověk pravděpodobně bude muset představit několikrát. Při příchodu hned na recepci, kde také musí sdělit důvod své přítomnosti. Další už více důležité představení nastává na začátku samotného pohovoru, ale situací může být samozřejmě více.

Představení je věc, která snad nikoho nikdy na pohovoru neminula, proto je dobré připravit se na to. Prvním krokem je vymyslet, co člověk sdělí. Když už má člověk představu, co chce říct, tak je na čase si to několikrát nahlas přeříkat. Kromě zadrhávání je nutné natrénovat také přiměřenou hlasitost projevu.

Úplně nejlepší variantou je cvičit vystupování před zrcadlem a zároveň sledovat gestikulaci a řeč těla. Člověk by měl vypadat sebevědomě a cítit se pohodlně. Vhodný je lehký úsměv a příjemné vystupování.

Posledním krokem je najít osobu, které člověk důvěřuje a přeříkat to jí. Její zpětná vazba může člověku hodně pomoci a posunout představování na vyšší level.

Ruku je vhodné stisknout středně silně a zároveň se dívat do očí svému protějšku.

Jak odpovídat na pohovoru?

Mnoho lidí neví, co říct na pohovoru. Poučka je celkem jednoduchá. Vždy odpovídat pravdivě. A často je první nápad, nebo myšlenka ta správná. Nejlepší možností, jak skvěle zvládnout pohovor, je připravit se na něj.

Jednou z nejdůležitějších částí přípravy pohovoru je vyzkoušet si efektivně reagovat na otázky, které zaměstnavatelé kladou. Vzhledem k tomu, že tyto otázky jsou na pohovorech tak časté, najímání manažeři budou očekávat, že je člověk schopen odpovědět hladce a bez váhání.

Rychlé reakce a postřeh jsou důležitými dovednosti při pohovorech.

Na otázky je dobré odpovídat tak, aby člověk nedával příliš mnoho nebo příliš málo osobních i jiných informací. Je potřeba držet se tématu otázky a zbytečně neodbočovat.

Dobrým vodítkem může být výraz člověka na druhé straně. Pokud se nudí, je dobré odpověď zkrátit a rychle ukončit. Naopak pokud je zřejmý viditelný zájem, pak je vhodné odpověď rozvinout a trošku se rozpovídat.

Toto jsou takové obecné informace a rady, které se dají aplikovat prakticky na každou otázku. Jak už je zmíněno výše, tak na pohovorech se otázky často opakují, proto je možné připravit se na mnoho z nich jednotlivě. Seznam nejčastějších otázek velice pomůže. Na internetu se jich dá najít spoustu. K otázkám se dají najít dokonce i doporučované odpovědi.

Odpověď by neměla být ani strohá, ani příliš rozsáhlá.

Na co se ptát při pohovoru?

Dříve nebo později přijde řada na uchazeče. Tazatel bude očekávat, že uchazeč bude mít nějaké otázky. Znovu je potřeba mít připravené dostatečné a přiměřené množství dotazů, protože nekladení žádných otázek by mohlo způsobit, že se člověk bude zdát nepřipravený nebo nezainteresovaný.

Domácí příprava otázek se velice vyplatí.

Jak je již uvedeno v úvodu – člověk se nesnaží pouze získat práci, ale také posoudit, zda se pro něj daná firma a pozice hodí.

Je to dobrý způsob, jak zjistit potřebné informace, které uchazeče zajímají. Kladení otázek také dává příležitost poukázat na některé schopnosti, dovednosti a zkušenosti. A tím ukázat zaměstnavateli, proč se na práci uchazeč skvěle hodí. Seznam otázek, který může sloužit jako inspirace:

  • Jaké jsou největší výzvy této práce?
  • Jak vypadá typický den na této pozici?
  • Očekává se přesčas?
  • Jak moc budu cestovat?
  • Kolik lidí pracuje v této kanceláři?
  • Existuje nějaký program, který pomáhá novým členům týmu dostat se na palubu?
  • Jaké jsou největší odměny za práci pro tuto společnost?
  • Proč je tato práce dostupná? Je to nová pozice? Pokud ne, v čem pokračoval předchozí zaměstnanec?
  • Jak člověk ve firmě postupuje?
  • Je něco, co bych vám o své kvalifikaci objasnil?
  • Pokud dostanu práci, za jak dlouho mám začít?
  • Kdy mohu čekat, že dostanu výsledky pohovoru?
  • Je něco, na co jsem se měl zeptat?

Dříve než se člověk na něco zeptá, měl by se ujistit, jestli nemůže odpověď najít na internetu, nebo někde jinde. Podobně jako existuje seznam dobrých otázek, existuje také seznam těch, na které se člověk ptát nemá. Tyto otázky jsou níže:

  • Co daná společnost dělá? (Tyto informace jsou obvykle k nalezení na internetu.)
  • Dostal jsem tu práci? (Působí velice netrpělivě.)
  • Není dobré, se ptát se na osobní věci tazatele.
  • Na otázky ohledně platu a dovolené se musí velice opatrně.

Na některé otázky se člověk ve speciálních situacích zeptat může, ale takové obecné doporučení je se jim vyhnout. Opravdu se vyplatí si doma otázky sepsat. Člověk si díky nim protřídí myšlenky a zjistí, kolik jich vlastně je.

Na co se zeptat při pohovoru? Hlavně na to, co člověka opravdu zajímá.

Poděkování za pohovor

Je zvyklostí, že se po pohovoru píše děkovný email, který je nejoblíbenější a nejpřijatelnější metodou, jak navázat kontakt se potenciálními budoucími zaměstnavateli. Je jedno zda jde o fyzický dopis, nebo e-mail. Tento projev uznání může nakonec rozhodnout, jestli tu práci člověk dostane, nebo ne. Na příjemce děkovný dopis zanechává pozitivní dojem, což není nikdy špatné.

Děkovný email je symbolem zájmu o pracovní pozici.

Ze všech lidí napíše děkovný email pouze jedna čtvrtina uchazečů, to znamená, že jeho napsání zvyšuje šanci na přijetí. Většina manažerů říká, že děkovné dopisy jsou při hodnocení kandidátů užitečné. Děkovný email je poslední šance, jak upozornit na svoje klady. Funguje to podobně jako motivační dopis, nebo průvodní dopis.

Co napsat do děkovného dopisu? Tak jako u mnoha dokumentů i zde se dají na internetu vyhledat vzory a inspirovat se jimi. Nicméně tady jsou základní body, kterých je dobré se držet:

  1. formální pozdrav (např. “Drahý Petře,“)
  2. poděkování za strávený čas
  3. napsání něčeho konkrétního z rozhovoru (tím se zjistí, že poděkování je speciálně na danou pozici)
  4. potvrzení zájmu o pozici
  5. nabídka zodpovězení případných doplňujících dotazů
  6. rozloučení
  7. kontakt

Toto je taková osnova, od které by se nemělo moc utíkat. Čím je dopis osobitější a originálnější, tím bude výsledek lepší. Je ovšem důležité pamatovat na to, že je to stále formální zpráva, která má jisté konvence. Děkovný dopis by neměl být příliš dlouhý. Přiměřená délka je zhruba 130 slov, ale lepší méně než více.

Dopis je napsaný, co dál? Dalším možným problémem je, kdy email odeslat? Není přesně stanovený termín, ale doporučuje se poslat dopis večer v den pohovoru, nebo následující den. V pátek to může být poněkud komplikované, ale pátečním večerem, nebo pondělím se nic nezkazí.

Děkovný email je dobrým prostředkem jak zvýšit šance na přijetí, ale neslouží k rozebírání a vysvětlování chyb, které se staly během pohovoru.

Odeslání se nesmí uspěchat ani zbytečně oddalovat.

Rada na závěr

Člověk prostudoval každou možnou otázku z pohovoru, která se tam může objevit. Prozkoumal firmu dopředu i pozpátku. Čekal na tento okamžik a připravoval se na něj celé roky. Teď je tento okamžik prakticky tady a člověk pomalu ani neví, jak se jmenuje. To je noční můra každého uchazeče.

Co s tím? Na internetu je mnoho a mnoho praktik, jak se uklidnit, nebo jak si zlepšit náladu. Na každého funguje něco jiného, nicméně níže je seznam doporučených cvičení:

  • Člověk si musí uvědomit, že i kdyby se pohovor náhodou nevyvedl, není to konec světa.
  • Pohyb a čerstvý vzduch třídí myšlenky a člověk se pak cítí lépe, proto je dobré jít před pohovorem na chvilku ven.
  • Správně vyvážené jídlo dodá potřebnou energii, nevyplatí se tedy jídlo před odchodem odfláknout.
  • Další možností, jak zvládnout stres, může být uklidňující rozhovor s kamarádem.
  • Někdo rád poslouchá hudbu, ale někomu se udělá ještě hůře.
  • Zajímavou strategií je, těšit se na aktivitu po pohovoru.
Pohybem se vyplavuje dopamin, který je nazýván jako hormon štěstí.

Nakonec pohovor není tak strašný, jak se může na první pohled zdát. Je to pouze komunikace s lidmi, kterou si člověk může ve výsledku i užít. Není se tedy čeho bát.

 Copyright © 2022 Tovarnik.cz. Všechna práva vyhrazena.

Made by Leoš Lang