6 nápadů, jak vymyslet název firmy – účinný návod

Dobrý název může firmě pomoci v budoucím růstu, proto se jeho vybírání vyplatí věnovat dostatek času. Co je to dobrý název? Jaká kritéria má splňovat? A jak vymyslet název firmy bez pomoci copywritera?

Existuje několik jednoduchých způsobů, jak vymyslet název pro firmu. Pro začátek je užitečné:

  • zjistit, jak se jmenují naši přímí i nepřímí konkurenti
  • vytvořit seznam slov, která se ke společnosti nějakým způsobem vztahují

S druhým bodem pomůže skupinový brainstorming, protože čím víc hlav, tím víc nápadů.

6 nápadů, jak vymyslet název pro firmu

Vymýšlení názvu firmy se obvykle neobejde bez hraní si se slovy. Prakticky stačí vzít slova, která s firmou nějakým způsobem souvisejí, a vzájemně je spojovat, zkracovat, přidávat k nim předpony, přípony, vynechávat písmenka a podobně.

Za názvy Amazon a Twitter stojí prosté brouzdání slovníkem.
Za názvy Amazon a Twitter stojí prosté brouzdání slovníkem.

Od věci není ani otevřít výkladový slovník či slovník synonym. Nějaký výraz se nám může zalíbit natolik, že z něj (stejně jako zakladatel Amazonu nebo Twitteru) učiníme firemní jméno.

1. Zkratka

Prvním způsobem, jak vymyslet název pro firmu, je vytvoření zkratky. Může jít například o iniciály zakladatelů (C&A) či počáteční písmena víceslovného názvu (ČSOB).

Dalším příkladem je IKEA - zkratka složená z iniciál zakladatele a počátečních písmen jeho bydliště.
Dalším příkladem je IKEA – zkratka složená z iniciál zakladatele a počátečních písmen jeho bydliště.

Bohužel ne vždy se zkratky dobře pamatují, navíc působí poněkud zastarale. Mnohdy je proto lepší zvolit akronym.

2. Akronym

Akronym je spojení počátečních slabik několika slov. Jeho výhodou je, že se dá skloňovat, díky čemuž lze o firmě snáze mluvit.

Mezi firmy, které pro své pojmenování využily právě akronym, patří například Alza (zakladatel AlZavoral), Ryor (první parfémová kompozice Rybíz-Oranž), FedEx (Federal Express) nebo Čedok (Československá cestovní a dopravní kancelář).

3. Metafora

Při vymýšlení názvu pro firmu bychom určitě neměli zapomínat na metaforu, což je v podstatě přenesené pojmenování na základě nějaké vnější podobnosti.

Například Amazon byl pojmenován po nejdelší řece Amazonce, protože se měl stát největším e-shopem světa.

4. Anagram

Dalším poměrně oblíbeným způsobem, jak vymyslet název pro firmu, je přeházení písmen určitého slova. Například název společnosti Kobo, která vyrábí elektronické čtečky, je anagramem slova Book.

5. Jména zakladatelů

Když kreativita chybí, můžeme na pomoc povolat zkušeného copywritera, nebo firmu zkrátka pojmenovat naším příjmením. Mezi společnosti nesoucí jména zakladatelů patří Gant, Knihy Dobrovský, Hermès, Heineken a spousta dalších.

Dalším způsobem, jak vymyslet firemní název, je překlad jakéhokoliv slova (třeba i vlastního jména) do cizího jazyka. Například název společnosti Audi vznikl latinským překladem příjmení jejího zakladatele.

6. Novotvar

Novotvarem může být zkratka, akronym, anagram i zcela smyšlené slovo. Výhodou novotvaru je, že jej lze snáze registrovat jako ochrannou známku a zvyšuje se i šance na dostupnost shodné internetové domény.

Novotvar může vzniknout například ze slov souvisejících s činností firmy. Seznam takových slov se nejlépe vytváří při skupinovém brainstormingu.
Novotvar může vzniknout například ze slov souvisejících s činností firmy. Seznam takových slov se nejlépe vytváří při skupinovém brainstormingu.

Novotvarem, který nic neznamená, je například Notino. Tento název zároveň dokazuje, že mnohdy je lepší zvolit krátký novotvar, než se za každou cenu snažit zakomponovat klíčové slovo. Notino.cz si zákazníci s Parfum.cz, Parfemy.cz nebo Xparfemy.cz rozhodně nespletou.

Dobrý název je…

Pěkně znějící jméno se ještě automaticky nerovná vhodné jméno. Při vymýšlení firemního názvu je třeba myslet také na to, aby byl:

  • nezaměnitelný
  • snadno vyslovitelný
  • zapamatovatelný

Název firmy by měl být nezaměnitelný ze dvou důvodů. Zaprvé není žádoucí, aby si zákaznici firmu pletli s jinou firmou. Zadruhé je třeba myslet na registraci ochranné známky. Název, který zní podobně jako název již existující, pravděpodobně registrovat nepůjde (alespoň pokud firmy působí ve stejném oboru).

Důležitým kritériem je také vyslovitelnost. Je nutné, aby lidé věděli, jak se název firmy čte. V opačném případě o něm nebudou chtít mluvit.

Přijde den, kdy bude nutné název firmy třeba i nadiktovat do telefonu. Jednoduchost, zapamatovatelnost a snadná vyslovitelnost ušetří spoustu problémů.
Přijde den, kdy bude nutné název firmy třeba i nadiktovat do telefonu. Jednoduchost, zapamatovatelnost a snadná vyslovitelnost ušetří spoustu problémů.

Důvody, proč by měl být název firmy zapamatovatelný, netřeba rozvádět. Obecně se lépe pamatují názvy krátké (ideální délka názvu je 5 až 10 písmen) a jednoduché, tedy bez číslic apod.

Pokud se název za čas ukáže jako nevyhovující, je samozřejmě možné firmu přejmenovat. Změna názvu firmy není zas tak složitá, nicméně z mnoha důvodů je lepší se jí vyhnout.

Na co nezapomenout

Při vymýšlení názvu firmy je třeba brát v potaz také další okolnosti, a to:

  • dostupnost domény
  • registraci ochranné známky

Firmy dnes z velké části podnikají na internetu a je více než vhodné zaregistrovat doménu, která se s firemním jménem shoduje. Ověřit doménu, přesněji to, zda je doména volná, lze na stránkách registrátorů domén.

Stejně tak je třeba ověřit název firmy, což lze například na webu Justice.cz. Obecně nejsou povoleny podobně znějící názvy v tomtéž oboru podnikání a názvy klamavé. Jelikož ne vždy je požadavku na registraci názvu jako ochranné známky vyhověno, je lepší mít v zásobě názvů více.

 Copyright © 2020 Tovarnik.cz. Všechna práva vyhrazena.

Made by Leoš Lang