Jak založit a psát blog – návod krok za krokem 2021

Kdo nepíše blog, jako by nebyl. Blog je součástí dnešního každodenního života a jeho existence protíná životy v mnoha oblastech. Co to vlastně blog je? Jak ho založit a o čem psát, aby byl obsah čtenářsky úspěšný a atraktivní? Co je cílem blogu?

Blog je virtuální magazín, časopis, zpravodaj. Neboli pravidelně aktualizovaná webová stránka obsluhovaná jednou osobou, či malou skupinkou lidí, kteří tvoří příspěvky na aktuální témata a v neformálním stylu.

Blog není jen čistě zpravodajský. Základní dělení je na blog osobní a blog firemní. Prvně jmenovaný může být psán o jakémkoli tématu. Populárními jsou blogy o módních trendech, o receptech a vaření, o sportu, apod.

Naproti tomu firemní blog se soustředí zejména na podpůrnou propagaci podnikání a vypráví o tématech z oboru.

Specifika firemního blogu

Firemní blog bývá součástí firemních webových stránek, mívá samostatnou rubriku a hlavním důvodem jeho existence je podpořit vlastní podnikání. Blog může být psaný nebo natočený na video v podobě vlogu, avšak vždy by měl být přidanou hodnotou obchodní společnosti a přinášet stávajícím i potenciálním klientům užitečné informace.

Například blog autoškoly může pojednávat o tom, jak probíhají jízdy, závěrečné zkoušky s komisařem, nebo v jakých lokalitách se student učí jezdit.

Vždy platí, že blog by měl nabízet hodnotný obsah, z něhož si čtenář, potažmo divák něco odnese. Ať už je to nová informace, rada, či vhled do problematiky.

Jak začít psát blog

Možností, jak psát blog, je spousta. Člověk nemusí být absolventem kurzu tvůrčího psaní, nebo se pyšnit státnicemi ze žurnalistiky, aby mohl tvořit vlastní blog. Ovšem, aby byl blog kvalitní a disponoval hlavou i patou, nesmí mu chybět několik faktických náležitostí:

  • význam
  • originalita
  • gramatika
  • vhodný titulek
  • formátování
  • grafika
  • obrázky
  • štítky

Přestože jsou hlavním obsahem mnoha osobních blogů především názory a proud vlastních myšlenek, nepsané pravidlo hovoří, že správný blog by měl mít také svůj význam. Nelze jen bezhlavě plácat do větru a očekávat, že budou čtenáři přibývat jako na běžícím páse.

Význam blogu je zejména vzdělat, poučit, pobavit, představit něco nového, ukázat věci z jiného úhlu, nabídnout řešení k probíraným tématům. Měl by zprostředkovat originální pohledy z nových perspektiv, fígle a tipy, a to vše propojit s vlastními zážitky a zkušenostmi.

Například tipy na cestování, jak najít levné letenky, rady na hubnutí, líčení nebo oblékání, osobní zkušenost s překonáním nemoci, závislosti či úrazu, aj.

Každý autor blogu by měl mít psaní v krvi. Tedy cit pro text a zajímavá témata, ruku v ruce se schopností oslovit a zaujmout čtenáře.

Velmi důležitá je gramatika. Jak napsat blog bez chyb? Nic není tak znepokojující, jako hrubé chyby v textu a chybějící nebo nesprávně užitá interpunkce. Pokud si autor blogu není u českého jazyka jistý v kramflecích, měl by nechat svůj text zkontrolovat minimálně automatickým korektorem. A to samozřejmě ještě před publikováním.

Zvolit vhodný titulek je rozhodující. Atraktivní nadpis naláká větší procento čtenářů, ovšem titulek by neměl být zavádějící a po způsobu bulvárního tisku slibovat něco, o čem výsledný článek vůbec nepojednává. Nebudí to důvěru a čtenáře by takový titulek mohl od pokračování ve čtení blogu spíše odradit.

TIP: Existuje také několik možností, jak založit e-shop.

Formátování není radno podcenit. Dávno již odzvonilo dlouhým souvislým textům. Udržet pozornost dnešního čtenáře je čím dál složitější a dlouhé unylé odstavce jsou tím, co ho spolehlivě odradí. Byť by byl samotný obsah sebezajímavější.

Má-li být blog úspěšný, musí zaujmout čtenáře, mít pro něj hodnotu a užitek. Grafomanské ventilování myšlenek, postřehů a názorů bez pointy nikam nevede.

Dobrá orientace v textu je základ. Kratší odstavce zvýrazněné ztučněnými slovy či větnými spojeními jsou přijatelnější pro oči i pro pozornost. Členitost článku podpoří podnadpisy, odrážky, grafiky či tabulky, velmi žádoucí je protkat blogový článek také korespondujícími obrázky.

Jako všude, i zde platí, že více je méně. Kvalita vítězí nad kvantitou a rozmazané fotografie se špatnou kompozicí a nevhodným ořezem mohou článku spíše uškodit.

Přidat ke každému článku štítky se pomalu avšak jistě stalo normou. Štítek by měl vyjadřovat tematické zaměření článku. Vhodně zvolené štítky blog podpoří v internetových vyhledávačích a shromáždí spolu všechny články na podobné téma.

Obsah blogu

Jak už bylo řečeno výše, to co dělí zrna od plev, je zajímavé téma a unikátní pojetí. Originální uchopení tématu s neotřelým pohledem na věc. Před samotným založením blogu je třeba zodpovědět si otázku, co sdělit světu, aby to bylo užitečné. Co člověk umí a v čem vyniká, a naučit se to předat světu.

Úspěšný bloger ví, že se vyplácí zaměřit na čtenáře a psát příspěvky dle zájmu publika. Nepíše pro sebe, píše pro ně. Pochopitelně leckomu stačí psát blog dle vlastních pravidel jako formu osobního deníčku a na počtu čtenářů mu nesejde. Druhá skupina, která chce předat svá poselství a zkušenosti, už musí zaměřit svůj cíl na čtenáře.

Blog neznamená psát, znamená předat užitečný obsah. Jedná se o win-win situaci, kdy autor předává i těží. Dělí se o cenné informace a zároveň si rozšiřuje obzory při vyhledávání dodatečných zdrojů.

S tím souvisí utříbení, co od blogu autor očekává. Jaký je cíl? Kdo budou čtenáři, jaká bude cílová skupina? Bude blog obsahovat jen osobní myšlenky a názory? Je cílem podpořit podnikání? Vydat knihu? Vydělat?

Jak vydělat na blogu

Kdo by se nechtěl podílet o své zážitky a zkušenosti a dostávat za to zaplaceno? Mnoho dnešních úspěšných blogerů, influencerů a YouTuberů začínalo právě tím, že vytvářeli obsah a sdíleli ho do světa.

Na základě čtenářského i diváckého zájmu svých streamovacích kanálů si dnes tito autoři od velkých značek nechávají vyplácet vysoké částky za propagaci svých výrobků a služeb. Jak podnikat na internetu? Vydělávat na blogu je ve své podstatě podnikáním na internetu.

Ovšem najít zajímavé téma a zaujmout čtenáře natolik, aby se člověk mohl de facto stát rentiérem a pobírat do konce svých dní pasivní příjem, je cesta dlouhá a trnitá. První příspěvky nebude na škodu podpořit placenou reklamou a pomoci jim na jejich virální cestě.

Klíčem k úspěchu je pravidelnost. Dodá čtenářům jistotu, že je blog aktivní a že mohou očekávat svou pravidelnou dávku informací a emocí. Vyplatí se mít několik článků takzvaně do foroty, aby se autor nestal otrokem vlastního blogu, pokud by se blížil deadline a bloger neměl žádný text v záloze. Tlačit na pilu pod časovým tlakem by mohlo ublížit kvalitě obsahu.

Optimální rozmezí publikování jednotlivých příspěvků je jeden až dva týdny. Uspořádání a celkové organizaci blogu pomůže roztřídit si příspěvky do různých rubrik a postupně a pravidelně je plnit, aby byla zachována rozmanitost blogu.

Jít štěstí naproti je dnes nezbytné. Najít díru na trhu a čtenářskou cílovou skupinu může být zlatý důl.

Způsobů, jak založit blog, jak blogovat a vydělat na tom, není málo. Prostřednictvím svého blogu lze prodávat vlastní produkty, například e-booky, vzdělávací kurzy či výrobky. Finančně zajímavá je reklama umístěná na blogu v podobě bannerů či publikování PR článků.

Oblibu získává i affiliate marketing, který funguje na principu prokliku z blogu na webové stránky e-shopu. Pokud čtenář skrze blog na odkaz klikne a na internetovém obchodě nakoupí, vyplatí e-shop majiteli blogu provizi z prodeje.

Jak si založit blog

Častá otázka, jak si vytvořit blog, trápí nejednoho budoucího tvůrce. S rozvojem počtu internetových platforem se možnostem meze nekladou. Založení blogu je otázkou jen několika málo minut a pár kliknutí. Postup je stejně jednoduchý jako vytvořit vlastní e-mailovou adresu.

Nejsou kladeny nároky na IT zkušenosti ani znalosti HTML kódů. To, co je třeba k založení blogu, lze spočítat na prstech jedné ruky. Jsou to především počítač, internetové připojení, chuť psát, dobré nápady a redakční platforma.

Existuje vícero možností, jak si založit blog zdarma. Nejpopulárnějšími bezplatnými základnami jsou Blogger od společnosti Google nebo blog na serveru iDNES. Největší výhodou blogu na iDNES je jistota velkého počtu čtenářů, kde se denní návštěvnost pohybuje v řádech statisíců.

Nevýhodou naopak, že blog nepatří čtenáři a pokud se změní podmínky, či virtuální prostor zanikne, zaniká spolu s ním i blog a veškerý jeho obsah. Na podobných platformách je vyloučena i možnost vydělávat, proto je nejlepším řešením mít blog na vlastní doméně.

V případě firemních blogů je potřeba mít vlastní web s redakčním systémem. Pokud web vlastní redakční systém, může ho správce webu naistalovat. Velká část webhostingu nabízí redakční systémy automaticky.

Založit blog zvládne běžný uživatel i bez finančních investic. Založení blogu zdarma nabízejí různé redakční platformy.

Jak vytvořit blog? Veřejné redakční platformy, na nichž se blogy zakládají nejčastěji, jsou WordPress, Wix, Blogger, Webnode a Mioweb. Většina z nich nabízí blog zdarma na doméně 3. řádu. Ta má podobu například www.jakzalozitblog.blogspot.cz. Kromě názvu blogu se k www vždy pojí i přípona dané platformy.

Pro internetové uživatele je tento název blogu nepříjemně dlouhý, a proto je lepší zakoupit si doménu vlastní. Působí to mnohem důvěryhodněji a profesionálněji. Nejoblíbenější mezi zmíněnými platformami je WordPress, který byl doslova stvořen pro blogování.

Má silné zázemí, lze ho přizpůsobit k obrazu svému a snadno se užívá. Je v základu zdarma, nutné je jen hradit doménu a webhosting. Plus je do blogu nezbytné nainstalovat vlastní profesionální WordPress šablonu, která by měla korespondovat s typem blogu.

Po splnění všech kritérií už blogování nestojí nic v cestě. To, co dělí mistra od lídra, je publikování. Existuje mnoho mistrů v oboru, avšak ten, kdo o sobě dává vědět, vyniká nad všemi.

 Copyright © 2021 Tovarnik.cz. Všechna práva vyhrazena.

Made by Leoš Lang