Pojištění auta v depozitu – co vědět, než se značka uloží?

Řidič vlastní vozidlo, které delší dobu neplánuje používat? Nabízí se jednoduché a legální řešení: uložení auta do depozitu. Jak celý proces probíhá, kolik stojí a co pojištění? Hrozí něco za porušení pravidel?
Krok „uložení auta do depozitu“ je oficiálně označován jako dočasné vyřazení vozidla z provozu. V případě, kdy auto stojí bez využívání, se může jednat o výhodný krok, při kterém řidič ušetří. Zároveň však z aktu plynou některé povinnosti.
Auto v depozitu
Uložení auta do depozitu (dočasné vyřazení z provozu) je výhodné, pokud vozidlo delší dobu nejezdí. Majitel tím ušetří na povinném ručení.
K vyřízení depozitu je potřeba občanský průkaz, technické průkazy (pokud jsou), registrační značky a vyplněný formulář. Značky jsou uloženy a hradí se poplatky.
Auto v depozitu nesmí být používáno ani parkovat na veřejných místech, jinak hrozí vysoké pokuty. Pro opětovné přihlášení je nutné mít sjednané povinné ručení.
Proč dát auto do depozitu?
Auto v depozitu se vyplatí v různých případech. Může se jednat o rozsáhlou opravu auta, během níž nebude vozidlo v provozu, či o dlouhodobé nevyužívání ze strany majitele (například při pobytu v zahraničí).
Uložení do depozitu bývá rovněž vhodným řešením při plánu prodeje auta, které majitel vlastní, avšak nevyužívá. Někdy je SPZ uloženo rovněž při vlastnění sezónního vozidla, které se užívá jen v určitém období (např. obytný vůz).
Povinné ručení a auto mimo provoz
Hlavním důvodem odevzdání SPZ značek je téměř vždy účel, aby majitel nemusel platit povinné ručení. To je zákonem vyžadované pojištění, které chrání řidiče před finanční odpovědností za škody způsobené provozem vozidla třetím osobám.
Nejedná se tedy doslova o pojištění auta samotného, nýbrž o krytí škod, které řidič způsobí jiným (například na zdraví, majetku nebo financích). Každé vozidlo, které má být provozováno na veřejné komunikaci, musí mít sjednané a platné povinné ručení. Bez něj nelze auto legálně používat.
Ve chvíli, kdy majitel automobil nepoužívá, je nasnadě, že placení povinného ručení je ztrátovým a nadbytečným výdajem. Při uložení SPZ do depozitu se tomuto placení vyhne.
Jak dát auto do depozitu?
S postupem, jak dát auto do depozitu, poradí na úřadě obce s rozšířenou působností. Proces uložení auta obvykle začíná právě tam. Řidič zde podá žádost o dočasné vyřazení vozidla z provozu, k čemuž bude s největší pravděpodobností potřebovat:
- občanský průkaz
- malý a velký technický průkaz (pokud jsou)
- obě registrační značky
- vyplněný formulář žádosti
- potvrzení, že vozidlo nestojí na veřejně přístupném místě
Přestože změny v legislativách mění podmínky „papírových“ a „online“ dokumentů a ruší existenci technických průkazů, doporučuje se mít všechny průkazy fyzicky s sebou, pokud je majitel dosud vlastní.
Žádost není nutné sjednávat výhradně osobně. Již je možné uskutečnit ji i online, a to na Portálu dopravy či přes datovou schránku. Je nicméně třeba počítat s tím, že i v případě elektronické žádosti je poté nutné úřad navštívit osobně a odevzdat značky do úschovy. Některá místa umožňují zaslat je poštou, je však třeba si zjistit konkrétní informace.
Po úspěšném vyřízení žádosti zůstanou následně značky uloženy na úřadu registru vozidel.

Kolik stojí uložení?
Ceny za uložení značek nejsou vysoké. Oficiálně to je:
- 200 Kč za vyřazení vozidla z provozu (při online žádosti může být i levnější)
- 50–100 Kč/rok za uložení značek (liší se dle úřadu)
Zároveň v tomto období dojde k vrácení nevyužitého pojistného. Po odevzdání značek do depozitu obdrží majitel potvrzení o vyřazení vozidla, které následně doloží své pojišťovně. Pojištění může ke stejnému datu ukončit a pojišťovna mu vrátí nespotřebované pojistné.
Celkové náklady na auto v depozitu jsou ve srovnání s povinným ručením minimální. Pokud tedy vozidlo skutečně není využíváno, akt se vyplatí.
Jak dlouho může být auto v depozitu?
Dle platných zákonů může být vozidlo v depozitu 12 měsíců. Po uplynutí této lhůty, v případě, že majitel nechce auto stále používat, je nutno požádat o prodloužení. Při něm je nutné jednorázově nahlásit místo odstavení vozidla a účel jeho využití.
V případě, kdy by nedošlo k prodloužení a vlastník na auto „zapomněl“, může riskovat i vyřazení z registru a značnou pokutu.
Pokuta za auto v depozitu
Co se stane, když nevyzvednu značky z depozitu? Pokud značky nejsou vyzvednuty a zároveň není ani zažádáno o prodloužení dočasného vyřazení, může úřad vozidlo z evidence trvale vyřadit a tím zkomplikovat nejen pozdější přepis či prodej vozidla.
Další sankce hrozí, pokud by bylo auto v depozitu využíváno. Auto musí být skutečně mimo provoz a nesmí se s ním jezdit. Rovněž musí být dobře zvoleno místo, kde vozidlo odstavit.
- Auto nesmí být zaparkováno na veřejném místě. Majiteli hrozí pokuta za parkování bez značek i odtah auta.
- S autem se nesmí jezdit. I za pouhé vyjetí na silnici může být majiteli účtováno až 50 000 Kč pokuty za jízdu bez pojištění.
- Za užívané auto bez povinného ručení může být rovněž vyžadována sankce České kanceláře pojistitelů. Ta může činit zhruba 30–93 Kč za den podle objemu motoru.
Pokuta za auto v depozitu tedy hrozí v případě, že vlastník nedodrží předepsané zákonitosti. V opačném případě je vše v pořádku.

Opětovné přihlášení auta do provozu
S autem se bude opět jezdit? Před opětovným přihlášením auta je nezbytné uzavřít nové povinné ručení, bez něhož není možné auto používat.
Pro opětovné uvedení vozidla do provozu je pak třeba se obrátit na úřad, který depozit spravuje, jinými slovy na ten, kde bylo sjednáno uložení do depozitu a značky se zde nacházejí.
Zde je vyžadován správní poplatek 50 Kč, žadatel musí doložit technický průkaz (pokud je) a platné povinné ručení. Novely zákona zapříčinily, že již není nutné dokládat platnou technickou kontrolu. Tu je však potřeba vyřešit následovně.
Auto je poté připraveno k novému používání.